tirsdag den 20. august 2013

DIY: Påsat linning

Jeg blev forleden spurgt om, hvordan jeg laver mine linninger. Derfor tænkte jeg, at en lille DIY var oplagt.
Du kan bruge et hvilket som helst buksemønster med linning, eller du kan klippe en linning selv. Her har jeg selv klippet en som måler 8 cm i bredden. Læg linningen dobbelt og klip den, så den er ligeså stor som omkredsen på bukserne. Husk at beregne sømrum når du klipper linningen. 

Jeg har påsat en flæse på disse bukser, men se blot bort fra dette - det har ingen betydning for hvordan linningen syes på :) 

Linning og bukser. 

Sy først linningen sammen i den ene ende, sådan at den danner en ring. 

Nu skal linningen passe præcist til buksernes omkreds, når du lægger den ind i. Læg linningens RET mod buksernes VRANG. Sy en stikning foroven med 1 cm sømrum hele vejen rundt. 

Så skulle det gerne se sådan her ud, når du hiver linningen op igen. 

Buk nu den øverste kant af linningen ned, og pres med dit strygejern som vist på billedet. Alternativt kan du undlade at stryge, men det gør det hele meget lettere, hvis du gør det.
(Bliv ikke forvirret af alle mine syninger  her, det er bare rynketråde - du skal kun have en enkelt syning, hvis du ikke har flæse på)

Buk nu linningen ned, så den lige akkurat dækker den syning du allerede har lavet, da du syede linningen på. Nål fast. Sørg for at stoffet hele tiden ligger vinkelret på sig selv når du bukker ned - hvis ikke vil det "skride" når du syr, og det er så brand ærgerligt at skulle sprætte op.  

Sy nu en stikning fra RETSIDEN få mm fra kanten som vist på billedet. Lad et hul stå åbent til elastikken. Jeg laver elastikhullet ude i siden et sted, men det kan man gøre som man lyster og synes det er mindst synligt. 

Kom elastikken i ved hjælp af en sikkerhedsnål. Læg elastikken oven på hinanden og sy den godt sammen. Sy nu hullet i linningen til ved at fortsætte syningen hvor du stoppede før. 

Hiv i elastikken, så den sidder helt jævnt og pænt. Lav nu en stikning i linningen i forlængelse af sidesømmen. Det forhindrer at elastikken ruller, og sparer en for en masse frustrationer i fremtiden ;-) 

Og sådan ser det færdige resultat ud :)
God fornøjelse. Og som altid, så sig endelig til hvis der er noget, som ikke giver mening... 

9 kommentarer:

  1. Rigtig fin DIY - den jan jeg helt sikkert bruge :-)
    Hvor bred en elastik bruger du?
    Mvh
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre :)
      Her har jeg brugt en elastik som er 18 mm bred.. men nogle gange, specielt hvis jeg laver shorts, så bruger jeg en lidt tyndere.. Det kan man gøre som man vil - det er bare vigtigt der er lidt plads på hver side af elastikken, ellers ligger den ikke pænt :)

      Slet
  2. Hvor er det bare en fin DIY!

    Igen, tusind tak for dit fyldestgørende svar og krea hjælp! Virkelig sødt af dig <3

    Og sikke skønne bukser du har lavet der. Liberty + flæse = <3<3<3

    SvarSlet
  3. Hej,

    Skal man sy elastikken fast i begge sider så den ikke ruller eller er det nok kun st sy den i den ene side...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar, jeg har været på ferie ;-)
      Jeg plejer sy den fast i begge sider, så sidder den godt synes jeg...

      Slet
  4. Thanks for the great message Useful for reading A good place to learn
    สล็อตxoauto

    SvarSlet
  5. "What an awesome post, I just read it from start to end. Learned something new after a long time
    สล๊อตโจ๊กเกอร์"

    SvarSlet
  6. Tak for god forklaring. Jeg skal lave på 5cm bred elastik, med 2 sømme på,
    Det er i jersey stof, så det blev noget værre noget 😱

    SvarSlet

Læg gerne en kommentar - jeg bliver så glad :)