mandag den 16. september 2013

Billedvejledning til pufærmer

Jeg er flere gange blevet spurgt om jeg ikke ville lave en vejledning på pufærmer, som på de kjoler jeg efterhånden har syet rigtig mange af.
Jeg skulle sy endnu en til mig selv og tænkte at jeg lige kunne tage billeder undervejs. Jeg tænker at den mest skal ses som en slags billedvejledning til dig, som har købt mønsteret fra StofogStil lige her, og som måske ikke er så god til at læse syvejledninger... eller ja, hvis andre kan bruge den uden mønsteret, så er det jo kun fedt :) God fornøjelse...



Vejledning: 


Her ses ærmemønsteret. Som markeret på billedet med de pinke streger er der på mønsteret markeret to steder, hvor der skal klippes et mærke. Klip kun få mm ind, du skal blot lige kunne vide hvor mærket er. 


Ligeledes klippes to indhak på forstykket

Og på bagstykket

Ærmet foldes ret mod ret som på billedet. I den ende, hvor du har klippet indhak, sys enden sammen som markeret med den pinke streg. Husk at hæfte ender i begge sider. Du skal selvfølgelig sy lige og ikke skævt som min flotte streg her ;-) 

Du skal nu sy en rynketråd fra det ene hak til det andet, markeret med den prikkede linje på billedet. For jer som ikke ved hvad en rynketråd er, så indstilles maskinen på længste stinglængde og der skal ikke hæftes ender, så der dannes en "løs tråd".
Rynk ærmet sammen ved at hive i enten under- eller overtråden.

Læg ærmet ret mod ret med resten af kjolen, og nål fast således at skuldersøm på kjolen passer med sømmen på ærmet, som vi syede før, og ligeledes at indhakkene på kjole og ærme passer sammen. Fordel rynken jævnt.
Lav en stikning langs rynketråden og husk at stille stinglængden tilbage til normal :)

Overlock eller zigzag kanten.
Sy nu sidesømmen sammen på præcis samme måde, som du normalt ville gøre ved en bluse/kjole.
Så ser det sådan her ud fra vrangen.... 

Og sådan her fra retsiden... 



Håber det kunne bruges :)

Se hele kjolen lige her

6 kommentarer:

  1. Hvor er det genialt. Det skal jeg prøve:-) Tak for fin DIY.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må du prøve :) Jeg tænker også at prøve og konstruere noget i børnestørrelse, det kunne også være super sødt...

      Slet
  2. Mega cool.............! og tænk sig jeg har endnu ikke fået prøvet kjolen på!!! Hvad sker der??????

    SvarSlet
  3. Intet mindre end fantastisk - Tak!

    SvarSlet
  4. Jeg har brugt dine ærmer, eller lånt din ærme-idé, i en kjole jeg har syet og jeg er rigtig glad for kjolen, tak for inspiration.
    Jeg har forsøgt at lægge et billede ind af den, men dertil når mine pc'evner altså ikke, sorry. Men tak, i hvert fald.

    SvarSlet

Læg gerne en kommentar - jeg bliver så glad :)